niedziela, 28 grudnia 2008
Mass media w edukacji
TV jest jednym z obszarów objętych przez Mass Media, jest źródłem kreującym informacje o wielu dziedzinach nauki i kultury, kształtuje wiele czynników i zachowań:
1) ... to one kreują obraz współczesnej kultury, wytyczają zakres kontaktów z nią, kształtują upodobania i postawy? [1]
2) "Atrakcyjna forma przekazu powoduje, że procesy zdobywania wiedzy, przyjmowania wzorów zachowania, rozwijania zainteresowań i kształtowania postaw społeczno-moralnych są przyjemne i skuteczne, dokonują się bez wysiłku - najczęściej okazjonalnie i mimowolnie"[2]
3) Biegunowo odmienny jest pogląd zwolenników wykorzystywania mass mediów w edukacji. Janusz Gajda wyróżnia cztery grupy szans, jakie stwarzają środki masowego przekazu w procesie edukowania społeczeństwa. Są to szanse:
* Wzrost oferty programowej przez co, zaspokojenie różnorodnych grup odbiorców, efektem walki o widza i indywidualizacji odbioru (np. duża liczba kanałów tematycznych w telewizjach satelitarnych i kablowych),
* Wykorzystanie w szeroko pojętej edukacji,
* Możliwość zastosowania mass mediów w wychowaniu, zwłaszcza poprzez lokalne media,
* wzrost ogólnego poziomu wykształcenia. [3]
II) Media jako zagrożenie
Kwiek J., Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów. W: Strykowski W. (red.), Media a Edukacja. Poznań 1997
? Indywidualnie wpływają na intelektualną sferę człowieka (naśladowanie scen filmowych w prawdziwym życiu, nieodróżnianie rzeczywistości od fikcji, iluzja bezpośredniego uczestnictwa)
Mogą powodować uzależnienie (pogorszenie w nauce skutkiem nieodrabiania lekcji, ciągłe przesiadywanie przed TV)
Mogą powodować problemy zdrowotne (otyłość poprzez odrzucenie ruchu, pogorszenie wzroku)
Mogą powodować zanikanie wyobraźni
Wzrost przemocy
Walory kształcenia multimedialnego polegają na tym, że jest ono kształceniem wielokołowym i wielozmysłowym. Pokazywanie na ekranie informacji odległych w czasie, nieosiągalnych dla zwykłych ludzi oraz niezwykle kolorowych wpływa na sposób ich odbierania. Taki przekaz odbywa się za pomocą wielu języków: języka symbolicznego (gesty, słowa), języka wizualnego, słuchowego i audiowizualnego, a także w języku działań dzięki wykorzystaniu mediów działaniowych i interaktywnych?.[4]
Warto przeczytać
http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/05_137/08.htm
http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/6_114/05.htm
http://www.kmti.uz.zgora.pl/konferencje/media_a_edukacja/referaty/strykowski.pdf
Wykorzystanie telewizji na zajęciach szkolnych:
http://www.pbw.kielce.pl/nowe_zestawienia/tekst102.pdf
Telewizja a uczeń ? wpływ telewizji na dzieci:
http://www.edukacja.edux.pl/p-445-telewizja-a-uczen-wplyw-telewizji.php
Telewizja i Internet: złodzieje czasu czy źródła wiedzy?:
Wady i zalety możliwości korzystania z mass mediów. Korzyści: doszkalanie języka, poszerzanie horyzontów wiedzy,
http://www.edukacja.senior.pl/130,0,Telewizja-i-Internet-zlodzieje-czasu-czy-zrodla-wiedzy,4793.html
Aplikacje telewizyjne wykorzystywane w procesie edukacji nba odległość, wybrane aspekty:
http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0095/399-406.pdf
--------------------
Literatura
[1] J. Gajda, Media a edukacja, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1997, s. 97.
[2] Popularna encyklopedia mass mediów, pod red. prof. dr hab. Józefa Skrzypczaka, Wyd. Kurpisz, s. 309.
[3] J. Gajda, Media a edukacja, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1997, s. 98-100.
[4] Wacław Strykowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, ?Media i edukacja medialna w tworzeniu współczesnego społeczeństwa, S. 3 http://www.kmti.uz.zgora.pl/konferencje/media_a_edukacja/referaty/strykowski.pdf
przygotowała: Bożena Macios
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
A propos edukacyjnej funckji środków masowego przekazu oraz siły, z jaką odziaływują one szczególnie na młodych widzów... Skoro osoby medialne mają być jakimkolwiek wzorem dla młodych (ale nie tylko) Polaków, niechże ktoś coś w końcu zrobi z BŁĘDAMI JĘZYKOWYMI! Z tą okropną nowomową, złym akcentem, złą odmianą i "reformą" związków frazeologicznych! Przecież nie można już spokojnie obejrzeć nawet wiadomości! Pytam, gdzie świadomość językowa dziennikarzy, czołowych polityków, czy znanych aktorów?!
OdpowiedzUsuńOlimpia Przybylska